ورشکستگی در قانون ایران

بررسی و آموزش مفاهیم مهم و پربرخورد حقوقی کشور

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 322
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 69
:: باردید دیروز : 9
:: بازدید هفته : 69
:: بازدید ماه : 833
:: بازدید سال : 2021
:: بازدید کلی : 11797
نویسنده : وکیل 23
چهار شنبه 12 مرداد 1401

ورشکستگی در قانون ایران

یکی از مسائل پیش روی تجار که آنها را دچار ترس و واهمه می‌سازد، مسئله ورشکستگی است. در قوانین مدون ایران، مواد مشخصی در خصوص ورشکستگی و انواع مختلف آن وجود دارد. در مطلب «ورشکستگی در قانون ایران» ضمن تعریف مفهوم ورشکستگی و تبیین انواع آن به تشریح قوانین مزبور می‌پردازیم.

تعریف ورشکستگی در قانون ایران

در یک تعریف کلی، ورشکستگی حالت تاجر یا یک شرکت تجاری است که از پرداخت بدهی‌های خود ناتوان شده و نمی‌تواند تعهدات مالی خود را ایفا نماید. به چنین حالتی ورشکستگی و تاجر مزبور را ورشکسته می‌نامند.

تعریف ورشکستگی در قانون ایران

یک نکته بسیار مهم در ارتباط با ورشکستگی این است که حالتی است مختص تاجر (شخص حقیقی) و شرکت‌های تجاری (شخص حقوقی). یعنی افراد عادی (غیرتاجر) در صورتی که از پرداخت دیون خود ناتوان گردند، معسر شناخته می‌شوند. علاوه بر این، تفاوت معسر و ورشکسته در نحوه مطالبه دین از سوی طلبکاران است. بدین صورت که در ارتباط با معسر هر کس زودتر اقدام به دریافت طلب خود نماید، حق تقدم خواهد داشت. لیکن در ارتباط با ورشکسته حق تقدم معنایی ندارد و تمام طلبکاران در یک خط قرار می‌گیرند.

 بیشتر بخوانید : وکیل پایه یک و بیان تفاوت اعسار و ورشکستگی

انواع ورشکستگی در قانون ایران

به طور کلی، بر اساس قانون ایران ما سه نو ع ورشکستگی داریم که به شرح زیر است:

الف) عادی

ورشکستگی عادی حالتی است که تاجر متوقف از پرداخت دیون و ناتوان از ایفای تعهدات مالی، ظرف سه روز از وقوع وقفه در این امر، توقف خود را به دادگاه محل اقامت خود اعلام نماید. همچنین تاجر موصوف می‌بایست ضمن اعلام توقف، صورتحساب دارایی و کلیه دفاتر تجارتی خود را نیز به دفتر دادگاه تسلیم نماید.

باید توجه داشت که صورتحساب مزبور باید تاریخ داشته و به امضاء تاجر ورشکسته رسیده باشد. همچنین اموال منقول و غیرمنقول تاجر مزبور نیز باید تقویم شود.

ب) به تقصیر

در خصوص ورشکستگی به تقصیر به صورت کلی، دو حالت وجود دارد: مواردی که قاضی باید حکم ورشکستگی به تقصیر صادر نماید (اجباری) و مواردی که قاضی مخیّر است که حکم به ورشکستگی به تقصیر بدهد (اختیاری). در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.




:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مرکز معتبر مشاوره حقوقی و آدرس noloasayesh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.